سرسیلندر پژو 

 

خودرویی بامشکل سوختن واشرسرسیلندر به تعمیرگاه مراجعه نموده .

جهت معاینه و اطمینان از سوختن واشر ابتدا درب روغن را بازکرده و اگر اب و روغن قاطی شده باشه قطعا واشر سوخته است. اگر قاطی نکرده باشد از مالک این سوال پرسیده میشود که ایاصبح هنگام روشن شدن موتور درلحظات اول صاف کارمیکند یا پت پت دارد و بعد صاف میشود؟ اگرپاسخ مثبت باشد واشر ترسیده و باسوختن فرقی نداره و باید بازشود. چنانچه پاسخ منفی باشد ابتدا صبر میکنیم تا موتور خنک شود تا بتوان درب رادیاتور را باز کرد. هنگام بازشدن درب رادیاتور صدای بازشدن درب نوشابه خواهد داد این صدا اگر بسیار کوتاه باشد مشکلی نیست اما اگر طولانی تر و بزرگتر باشد واشر ترسیده است و باید تعمیرات انجام شود. اگرهمه موارد ذکرشده وضعیت را عادی جلوه دهد علت کم شدن اب وجود یک نشتی درمدار اب موتوراست.

بازکردن سرسیلندر

پس از بازکردن قسمتهای لازم نوبت به پیچهای سرسیلندر میرسد .بهترین روش تجربی بازکردن پیچها شروع از پیچهای کناری بصورت ضربدری تا رسیدن به پیچهای وسطی به نوبت همه را خیلی کم فقط نیم دور شل میکنیم سپس دردور دوم یک دور شل میکنیم و تمام . اکنون میتوانید همه را باز کنید . امکان بریدن پیچها در مدلهای بالای سال ۹۰ وجوددارد خصوصا اگر اب به پای پیچها نفوذ کرده باشد باعث زنگ زدگی شدید و بریدن پیچ خواهد شد . 

سرسیلندر باز شده و واشری که سوخته است را بدقت وارسی کرده اگر واشر ازنوع ضخیم باشد همین ضخامت عامل سوختن واشر است . درواقع استفاده از واشر ضخیم اشتباه است و باعث شل شدن پیچها خواهد شد و نهایتا سوختن در کمتراز شش ماه.

کف تراشی،

 تجربه ما نشان داده که کف تراشی یک روش غلط فنی که فقط باعث هزینه بیشتر و انتخاب غلط واشر ضخیم و نهایتا سوختن مجدد خواهد شد. دوستان مکانیک همگی اتفاق نظر دارند براین نکته که سرسیلندر تاب برداشته و باید کف تراشی شود و درپی ان برای جبران تراش انجام شده از واشر ضخیم استفاده شود . بعضا سرسیلندرهایی که دیگر جای تراشیدن ندارند را تعویض نموده و هزینه بالایی را بر مالک خودرو تحمیل میکنند. 

عزیزان سرسیلندر تاب برداشته ؟ درست است اما کف تراشی راهش نیست. این تاب داشتن طبیعی است و هنگام بستن پیچها سرسیلندر کاملا درجای خود نشسته و ان فرم تابی که لازم است بخود میگیرد. 

باید ها و نباید ها 

وقتی سرسیلندر باز شده سابقه اخرین تعمیرموتور از مالک پرسیده شود اگر بیش از سه سال است بهتراست که یکباره موتور تعمیر شود درغیراینصورت امکان بازشدن مجدد سرسیلندر بهرعلتی درکمتراز هشت ماه قطعی است. بازشدن سرسیلندر قسمت اعظم کاراست و چنانچه بخواهید رینگ و بوش تعویض کنید اکنون موقع مناسب اینکار است. 

اگر بر تعمیر موتور اتفاق نظر حاصل شد که هیچ اما اگر نشد هرگز به سوپاپها دست نزنید و از تعمیرات سوپاپ و اببندی خودداری کنید زیرا بمحض بستن و استارت موتور با روغن سوزی نسبتا شدید روبرو خواهید شد چون بالای موتور تقویت شده ،پایین که رینگ باشد فرسوده و ضعیف است و باعث فرار کمپرس از رینگها و ایجاد بخارروغن بشکل فزاینده ای خواهد شد. 

بستن سرسیلندر

 واشر قبلی هرچه بوده مهم نیست حتی چهارسوراخ یا تعمیر سوم یا ضخامت سه برابر ! تنها واشری که مناسب است نوع استاندارد یا یک سوراخ است . اینکه اتاق احتراق کوچک میشود و پس زدن و فلان پیش می اید ازنظر گفتاری درست اما درعمل چنین اتفاقی نمی افتد ضمن اینکه افزایش عمرواشر براین نکته برتری دارد .

کف سرسیلندر بابرس سیمی برقی از هرگونه رسوب و سیاهی و جرم ودوده پاک شود . از سمباده زدن پرهیز شود . 

کف سیلندر و سطح بوشها و پیستونها نیز از الودگی پاک شود . همین دوده سرپیستون باعث خودسوزی و فلان میشود نه کوچک شدن اتاق احتراق! حتما و حتما فاصله باریک بین بوشها باید تمیز شود تا جریان اب دراین باریکه باعث خنک شدن بخشهای بینابینی واشر سرسیلندر و محافظت از سوختن ان شود. اینها همان قسمتهایی ازواشر هستند که میسوزند و کمپرس حاصل از احتراق ازینجا وارد اب میشود ، این کمپرس داغ است یابهتر بگم اتش احتراق باعبورازین درز سریعا واشررا میسوزاند. 

         چون اورینگ زیر بوش له شده بوشها نشست کرده اند و سطح فوقانی پایینتر است واشر سطح کاملا مناسبی برای نشست و اببندی ندارد و نهایتا کار عالی درنمیاید. بهمین علت است که میگوییم بهتراست وقتی سرسیلندر بازاست موتور تعمیر شود دراینجا اگر اورینگها نو و روفرم باشند بوشها بالاتر قرار میگیرند و هنگامیکه پیچهای سرسیلندر بسته میشود واشررا دراین بین حسابی محکم و اساسی می نشاند درنتیجه کار نهایی اساسی میشود. 

     هزینه تعمیر موتور بایستی تا حد ممکن ارزانتر تمام شود . اینکار بااستفاده از پیستونها و سوپاپهای سالم متعلق بهمان موتور امکانپذیراست همچنین از تراش دادن میللنگ تاحد ممکن پرهیز شود وهمان سایز یاتاقان نو استفاده شود تا میللنگ لاغر نشود و خطوط روی میللنگ باسمباده برطرف میشود . همه اینها درصورت سالم بودن قطعات ذکرشده انجام میشود وچنانچه خراب باشند بایستی تعویض شوند. 

     بستن پیچهای سرسیلندر

هنگام بستن سرسیلندر پیستونها باید همگی پایین قرار گیرند تا باعث کج شدن سوپاپها نشوند. پس از قراردادن واشر روی کار و گذاشتن سرسیلندر روی ان ، همه پیچها ازقبل تمیز و باروغن مرطوب شده باشند . پیچهارا بنوبت از وسط به طرفین کم کم سفت میکنیم. شاید مجبورباشید حتی تا ۱۰ دور اینکاررا تکرار کنید تا کاملا سفت شوند. برای اینکار از ترکمتر استفاده میشود همچنین دست استاد که اشنا با میزان کشیدن پیچهاست.

   اصفهان جاوید