خودرو گازسوز

         مطلبی که میخوانید مخالف با نظر تمامی اهل فن است ودرواقع هرانچه درباره سوخت گاز میدانید رانقض میکند. لطفا بادقت مطالعه کنید وچنانچه میتوانید عکسش رااثبات کنید درقسمت نظرات درخدمت شما هستیم.

     سوخت گاز مناسبترین سوختی است که امروزه دردسترس ما قرار دارد. چه از لحاظ قیمت و بحث الایندگی محیط زیست و چه از لحاظ اسایش موتور و کم شدن استهلاک و هزینهای تعمیرونگهداری خودرو.

          درذهنتان لحظه انفجار سوخت دراتاق احتراق را درنظر بگیرید، فرض کنیم سوخت مصرفی بنزین باشد ، درلحظه انفجار نیروی بوجود امده پیستون راباتمام قدرت بسمت پایین حرکت میدهد. بسته به دنده انتخابی گیربکس ، موتور درحال کار فشاری را تحمل میکند ومقاومتی رادربرابر پایین رفتن درپیستون ایجاد میکند.هرچه این مقاومت بیشترباشد، اثرات مستهلک کننده بیشتری را درموتور خواهدگذاشت بدین صورت که نیروی حاصل از احتراق ازطریقی باید خنثی شود ،یا پیستون را بسرعت به پایین میبرد و یا اینکه ضمن پایین بردن پیستون باسرعتی کمتر ، از جایی فرار کند. مانند فرار از درز واطراف رینگها و همچنین از محل اببندی سوپاپ و یا از واشر سرسیلندر. هرچقدر که قطعات موتور فرسوده ترباشند این فرار کمپرس بیشتر،و نتیجه ان روغن سوزی و یا اسیب بیشتر به واشرسرسیلندرخواهد بود. 

   درفرایند فوق هرچقدر که سوخت مصرفی قوی تر باشد شدت فرایند بالاتر بوده و نهایتا استهلاک بیشتری به موتورتحمیل میکند. 

اکنون فرض کنیم که موتور سرحال و فاقد ضعف درقطعات و روغنسوزی باشد. زمانی که دنده انتخابی نامناسب یا باصطلاح دنده مرده باشد ، تفاوت نوع سوخت مصرفی میتواند اسیب متفاوتی را به موتورر وارد کند.

چنانچه از بنزین استفاده شود بدلیل قدرت بالای انفجار فشار زیادی برسر پیستون وارد میاید وباتوجه به وضعیت دنده مرده بودن خودرو، پیستون دربرابر پایین رفتن مقاومت کرده و انفجارحاصل ازاحتراق راه خودرا از درزواطراف رینگها و همچنین از درز سوپاپ به بیرون باز میکند . عبور گازهای احتراق که اتشین است از کنار هر نوع فلزی ، اثرات نامطلوبی را بجای خواهد گذاشت. عبوراتش از اطراف رینگها باعث ازبین رفتن ابدیدگی رینگ میشود و درنتیجه رینگ ضعیف شده و از اببندی باجداره سیلندر کاسته شده و عامل اصلی روغنسوزی پدید میاید. معمولا صدای حاصل از ناک یا همان کوبش پیستون به جداره سیلندردرچنین مواقعی ایجاد میشود و به مرورزمان استهلاک شدید موتوررا بدنبال دارد.

بهمین ترتیب عبور گاز احتراق از درزسوپاپها، میتواند جنس سوپاپ را از ابدیدگی خارج و اببندی سوپاپ با سیت را ازبین برده و علاوه بر ضعیف شدن موتور باعث سوختن سوپاپ گردد. همچنین عبور اتش از درزواشرسرسیلندر باعث سوختن واشر میشود.

حال چنانچه از سوخت گاز در شرایط دنده مرده استفاده شود ، بدلیل اینکه گاز ضعیف است احتراق حاصل قدرت کمتری داشته و نمیتواند اثرات مخرب فوق را درموتور ایجاد کند و انفجار حاصل قدرت ان راندارد که پیستون را بزور بطرف پایین براند و یا از درز سوپاپ و رینگها فرار کند بنابراین سرکوب و خفه میشود و ضرری برای موتور ندارد. 

هنگامیکه بنزین درموتور میسوزد معمولا دوده برجای میگذارد . این دوده در اتاق احتراق و دربین رینگهارسوب کرده و باعث سیاه شدن روغن میشود،این رسوبات میتواند عامل مهمی در ایجادخودسوزی یا احتراق زودهنگام یاهمان ادوانس ناخواسته ودرنتیجه ایجاد ناک و صدای پیستون  گردد.همچنین حجم این دوده و رسوبات درسرپیستون اتاق احتراق را کوچک کرده وباعث بی نظمی در کارموتور شود.این نکته درمورد سوخت گاز وجودندارد بدلیل تمیزبودن گاز. 

موتوری که ازگاز استفاده میکند همیشه سالمتر بوده و تحت فشارکمتری کارمیکند همچنین روغن موتوررا کثیف و سیاه نمیکندو عمر قطعات موتور طولانی تر میشود.

        حالا که مزایای استفاده از گاز را بعنوان سوخت مناسبتر برای خودروی خود دانستیم ، به تفاوت میان دونوع گاز cng و lpg میپردازیم.

گاز مایع یا ال پی جی درعملکردموتور شباهت و نزدیکی بیشتری با بنزین دارد و قدرت موتور نسبت به استفاده از بنزین کاهش کمتر و نامحسوسی دارد . این نوع گاز دو نقطه ضعف برجسته و عمده دارد ، یکی غیراستاندارد و خطر افرین بودن و دیگری وجود گرد و غبار سیاه انباشته درکپسولهاست که ناشی از پوسیدگی و زنگ زدگی درون کپسول بوده و این خاک سیاه درمسیر رسیدن به موتور ، در فیلترهای سیستم ایجاد گرفتگی کرده و نهایتا ایجاد اختلال درکار سیستم سوخت رسانی lpg.

همیشه دست شما به این سیستم بند خواهد بود و درگیر تمیزکاری و تنظیمات مجدد بطور پیوسته هستید. نقطه ضعف دیگر این سیستم این است که شب و نصف شب ودرمسافرت باید بدنبال کپسول بگردید و علاوه براین ،بلندکردن کپسول ها به بدن شما اسیب میرساند و خطر اتشسوزی همیشه درکمین شماست. خدای ناکرده چنانچه اتفاقی پیش اید بدلیل غیراستاندارد بودن سیستم ، بیمه ها خسارتی راپرداخت نمیکنند و از حمایت هیچ دستگاهی بهره نخواهید برد. توصیه اکید میکنم که از این سیستم lpg برای خودرو خود استفاده نکنید. 

     گاز فشرده یا cng , هرچند که از بنزین و گازمایع ضعیفتر است و قدرت کمی درموتورخودرو ایجاد میکند اما به لحاظ الایندگی هوا بسیار پاکیزه عمل کرده همچنین دارای ناخالصی مثل گاز مایع نیست و سیستم cng بدون اختلال همیشه به کار خواهد بود . شما براحتی درمسیرهای شهری و بین شهری قادر به سوختگیری ارزان و بی دردسر هستید.

درباره خشک بودن گاز طبیعی که دربین عموم شایع است بهتراست بدانید برخلاف این گفته ها ، این گاز همراه خود روغن دارد و بهیچ عنوان خشک نیست. شما میتوانید در اطراف محل مخصوص قرارگیری نازل جایگاه ونیز دراطراف رگولاتور گاز داخل محفظه موتور اثرات وجود روغن را بوضوح شاهد باشید. هرچند موتور ها به این روغن همراه سوخت نیازی ندارند و روغنکاری موتور توسط سیستم روغنرسانی بخوبی انجام میشود.  درادامه توضیح میدهم که این روغن ازکجا وارد سیستم گاز cngمیشود.

      گاز طبیعی درحالت عادی فشار کمی دارد و برای استفاده در خودروها بایستی متراکم و فشرده شود تا مقداربیشتری را بتوانید درمخزن ذخیره کنید. برای اینکار از دستگاههای کمپرسور استفاده شده و گازرا بافشار زیادی به مخزن خودروها وارد میکنند ، این فشار بطور استاندارد روی ۲۰۰ بار تنظیم میگردد. این کمپرسورها درواقع شبیه کمپرسور باد میباشند ودارای سیلندر،پیستون و میللنگ و بالطبع دارای سیستم روغنکاری هستند. بدلیل فرسایش و استهلاک بوجودامده طی زمان ،رینگهای پیستون ضعیف شده و روغن را به بالای پیستون هدایت میکند واین روغن همراه گاز فشرده شده وارد مخازن خودروها میشود. دقیقا مانند موتور خودرویی که روغن کم میکند و این روغن میسوزد ،کمپرسورها نیز به کم کردن روغن دچار میشوند ولی این روغن نمیسوزد چون احتراقی درکار نیست درنتیجه همراه گاز متراکم از کمپرسور خارج میشود. پس گاز cng همراه خود روغن دارد. معمولا درمخزن خودروها حدود یک لیتر ازین روغن همیشه وجوددارد وهمراه گاز به موتور میرسد و احتراق چرب ایجاد میکند. 

استفاده از گاز طبیعی درخودروها توصیه میشود وعلاوه بر نکات مثبت ذکرشده ،سیستم گاز cng دارای استاندارد بوده و خطرات احتمالی توسط بیمه ها جبران میشود و این سیستم ازسوی دستگاههای مربوطه حمایت میشود. 

اصفهان جاوید